Verkeer

Ik vind het leuk om met mijn auto of e-scooter op de weg te zitten.
Niet om te racen maar gewoon om te touren.
Daarnaast ben ik vaak gefascineerd door creatieve verkeersborden.
Zo heb ik een gratis quiz gemaakt over verkeersborden in België.
Er worden daarbij geen persoonsgegevens verwerkt.
Aan het einde kan er bekeken worden wat je resultaat is.

Op de weg merk ik op dat mensen vaak de stopafstand niet weten.
Een gemiddelde auto is zo'n 3,5 meter dus bij 40 km/h zou je dus bij
19,11 meter stopafstand al zo'n 6 auto's aan afstand moeten houden.
Voer eens hieronder een snelheid in (+enter) om de stopafstand van een auto te bekijken:

 
 

km/h


 
 


(kmh*kmh)/(250*coëfficiënt)+(kmh/3.6)
Ik gebruik een wrijvingscoëfficiënt van 0.8 bij droog wegdek en 0.4 bij nat wegdek.
De stopafstand is de remafstand + 1 seconde reactietijd.
Dat is de afstand die elke automobilist ten opzichte van zijn voorligger dient te houden.
Bekijk hieronder ook eens het tabelletje met de stopafstand:

 
 
Snelheid km/h Snelheid m/s Droog wegdek Nat wegdek
10 km/h2.78 m/s3.28m 3.78m
20 km/h5.56 m/s7.56m 9.56m
30 km/h8.33 m/s12.83m 17.33m
40 km/h11.11 m/s19.11m 27.11m
50 km/h13.89 m/s26.39m 38.89m
60 km/h16.67 m/s34.67m 52.67m
70 km/h19.44 m/s43.94m 68.44m
80 km/h22.22 m/s54.22m 86.22m
90 km/h25.00 m/s65.50m 106.00m
100 km/h27.78 m/s77.78m 127.78m
110 km/h30.56 m/s91.06m 151.56m
120 km/h33.33 m/s105.33m 177.33m
130 km/h36.11 m/s120.61m 205.11m
140 km/h38.89 m/s136.89m 234.89m
150 km/h41.67 m/s154.17m 266.67m
 
 

Volgens de natuurkundige wetten gaat een kleiner voertuig langzamer rijden
wanneer een groter voertuig er dicht achter rijdt.
Een groter voertuig verplaatst meer lucht dan het kleinere voertuig waardoor er een
soort van zuigkracht ontstaat.
Dat is de wet van Bernoulli.
Hieronder kun je de uitleg ook van SchoolTV, Willem Wever (KRO-NCRV), bekijken:

Wanneer er dus meer lucht verplaatst wordt ontstaat er aan die kant een onderdruk.
De temperatuur speelt ook een rol bij het creëren van een onderdruk.
Bij warmte bewegen moleculen sneller dan bij kou.
De hogere druk botst dan meer ergens tegen aan dan bij kou.
De kleur zwart absorbeert warmte en straalt daar omheen dus meer warmte uit
dan de kleur wit.
Theoretisch gezien is de kleur zwart dus sneller dan de kleur wit.
In de praktijk zul je dat niet zo heel snel merken i.v.m. het gewicht van een voertuig.
Bij lichte voertuigen en vaartuigen is dat verschil wel te merken.
Ook bij vliegtuigen kan de kleur zwart zowel een gevaar opleveren als profijt.
Wanneer het zwarte oppervlak bijvoorbeeld heel groot is aan de onderkant
i.p.v. een zwarte bovenkant. De grootte van het oppervlak maakt het verschil.
Meer warmte aan de onderkant zijn meer bewegende moleculen
en dus minder opwaardse kracht (lift).
Bij koud water gaat een vaartuig ook sneller dan op warm water.

De overheid heeft verschillende mogelijkheden om tegen te weinig afstand houden
op te treden.
In artikel 19 van het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990)
geldig tot heden staat:
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen
binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.


Dit betekent dat elke bestuurder verplicht is om zijn voertuig tot stilstand
te kunnen brengen op het vrije wegdeel en dat de bestuurder kan overzien.
Daarbij wordt dus echt de stopafstand bedoelt en niet alleen de remweg.
In artikel 92 van het RVV lid 1 staat o.a. dat artikel 14 tot en met 27 een strafbaar feit
is. In lid 2 van dat artikel staat o.a. dat de bevoegdheid om motorvoertuigen,
bromfietsen en snorfietsen te besturen voor ten hoogste twee jaren kan worden ontzegd.
Het is dus mogelijk dat een rijbewijs wordt ingevorderd wanneer er onvoldoende afstand
wordt gehouden.

Wanneer er levensgevaar te duchten is door onvoldoende afstand houden kan er ook
een gevangenisstraf opgelegd worden.
Bijvoorbeeld wanneer er onvoldoende afstand gehouden wordt
bij een speedpedelec, e-scooter, bromscooter, snorscooter, motor of auto.
In artikel 5a van de wegenverkeerswet staat bij lid 1 sectie h
"zeer dicht achter een ander voertuig rijden;"
In artikel 176 lid 1 van de wegenverkeerswet staat.
Overtreding van artikel 5a wordt gestraft met gevangenisstraf van
ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Op dit moment is een geldboete van de vierde categorie €25.750,-

Dat betekent dat je dus een gevangenisstraf opgelegd kan krijgen
en daarbij ook een strafblad krijgt omdat je zeer waarschijnlijk sneller wil rijden.
Het feit is dat wanneer een voertuig al zijn maximumsnelheid heeft bereikt niet sneller
kan rijden. Of je er nou dicht achterop zit of niet.

Ook bepaalt de overheid waar langzame voertuigen dienen te rijden.
Op de weg, fietspad of brom- fietspad.
In heel Nederland dienen speedpedelecs, bromscooters en e-scooters tot 45 km/h
binnen de bebouwde kom op de weg te rijden.
Deze voertuigen mogen niet sneller kunnen dan 45 km/h.
Ook zijn er voertuigen die maar 40 km/h kunnen of 38 km/h afhankelijk van de wind.
Alle voertuigen met een vorm van ondersteuning, sneller dan 25 km/h, dienen allemaal
op de weg te rijden i.p.v. op het fietspad.
Ook als het voertuig maar 26 km/h zou kunnen.
Snorfietsen (en fatbikes) mogen niet sneller kunnen dan 25 km/h en moeten
op het fietspad rijden.
Paden buiten de bebouwde kom, langere ononderbroken paden en paden tussen woon-
, industrie- of bedrijvengebied in kunnen ook fiets- bromfietspaden zijn.
In deze uitzonderingen mag een langzamer voertuig wel gebruik maken van deze paden.

 

Arnold van der Meulen - Persoonlijk

Dit is een persoonlijke pagina van Arnold van der Meulen.
Hier kun je van alles vinden over Arnold van der Meulen.

Arnold van der Meulen heeft o.a. pagina's gemaakt over:
Stamboom, Heerhugowaard, Geocaching, EHBO en hemzelf.

In de stamboom van Arnold van der Meulen staat o.a. vermeldt
dat Arnold van der Meulen afstamt van de achternamen:
Bosch, Nijntjes, Noijdekenssone en Lispet.

Arnold van der Meulen helpt met EHBO en wordt door 1-1-2 opgeroepen
indien nodig.

Arnold van der Meulen is geboren in Heerhugowaard waardoor hij echt een
Heerhugowaarder is.
Arnold van der Meulen is woonachtig in Dijk en Waard.
Dat is een gemeente waar verschillende plaatsen onder vallen.

Arnold van der Meulen speelt ook graag Geocaching.
Dat is het zoeken naar een logrol in de natuur.